ΠΟΣΠΑΠΠΛΑ

Προτάσεις για το Νέο Νομοσχέδιο των Λαϊκών Αγορών

 

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ
ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΠΩΛΗΤΩΝ ΛΑΪΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ
ΘΗΒΩΝ 103, 121 36 ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ ΤΗΛ: 2105752449 FAX: 2105719474
Ιστοχώρος: http://www.laikesagores.gr Email: info@laikesagores.gr

ΑΘΗΝΑ 23/10/2017
ΑΡ. ΠΡΩΤ:        3317

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

ΝΕΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΥΠΑΙΘΡΙΩΝ
ΕΜΠΟΡΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

Αναφορικά με το προσχέδιο νόμου «Πρόταση ρύθμισης για το υπαίθριο
εμπόριο», του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης, έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:

  • ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ Η ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΛΑΪΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ & ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΝΕΩΝ ΣΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, ΑΝΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ.

Με το Ν. 4264/2014, καταργήθηκαν οι Οργανισμοί Λαϊκών Αγορών Αττικής και Θεσσαλονίκης, ΑΝΕΥ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΑΙΤΙΑΣ. Οι Οργανισμοί αυτοί, ώς γνωστόν, ήταν ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΡΑΤΙΚΟ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΠΙΒΑΡΥΝΑΝ ΟΥΤΕ ΜΕ 1€ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΑ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟ !!!

Με τη μεταφορά μάλιστα των αρμοδιοτήτων των Λαϊκών Αγορών στις Περιφέρειες με το Ν. 4264/2014, μεταφέρθηκε ένας μεγάλος όγκος επιπλέον εργασιών σε αυτές, τον οποίο ΑΔΥΝΑΤΟΥΝ ΝΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣTΟΥΝ, με αποτέλεσμα να υπάρχει επιπλέον ΔΥΣΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ στις Λαϊκές Αγορές και ΑΝΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ.

Για αυτούς τους λόγους λοιπόν, θα πρέπει ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ να υπάρξει ένας ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΑΡΜΟΔΙΟΣ για τα θέματα των Λαϊκών Αγορών ο οποίος μάλιστα να είναι ΑΥΤΑΡΚΗΣ και να μην εξαρτάται από τις επιδιώξεις του εκάστοτε Δημάρχου, Περιφερειάρχη κλπ. Κατά συνέπεια, απαιτείται να ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΟΥΝ ΟΙ ΑΥΤΑΡΚΕΙΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΜΕΝΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ΛΑΪΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ & ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ,
ενώ ταυτόχρονα να συσταθούν ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ΛΑΪΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ σε όλες τις Περιφέρειες
της επικράτειας- κατά το πρότυπο των παραπάνω, επιπλέον εξοικονομούνται 2.500.000 € από τις αμοιβές των υπαλλήλων του Οργανισμού από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, αφού θα αμείβονται από τον Οργανισμό και το Ημερήσιο Ανταποδοτικό Τέλος και όχι από την Περιφέρεια.

  • ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΛΑΪΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ – ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ΛΑΪΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ

Επιτακτική η ανάγκη  Επαναλειτουργίας των Οργανισμών Λαϊκών Αγορών Αττικής Θεσσαλονίκης ή η θέσπιση Επιτροπών Λαϊκών Αγορών με όλες τις ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ
και Αποφασιστικού Χαρακτήρα για την διαχείριση των Λαϊκών Αγορών.

Είναι Απαράδεκτο το γεγονός ότι το παρόν Σχέδιο Νόμου αποδυναμώνει τις Επιτροπές προσδίδοντας γνωμοδοτικό χαρακτήρα με αρμοδιότητες λιγότερες από το προηγούμενο Νόμο 4314|2014 άρθρο 85.

Με τον Νόμο 4264 από την Ν.Δ καταργήθηκαν οι Οργανισμοί Λαϊκών Αγορών, στο Νομοσχέδιο αυτό περιμέναμε να επαναλειτουργήσουν οι Οργανισμοί σύμφωνα με τις δεσμεύσεις της Κυβέρνησης όταν ήταν Αντιπολίτευση αλλά όχι μόνο δεν επανασύστησαν τους Οργανισμούς αντίθετα Υποβάθμισαν τις Επιτροπές Λαϊκών Αγορών, αφού κατά το πλείστον είναι Γνωμοδοτικού Χαρακτήρα ενώ οι Λαϊκές Αγορές χρειάζονται οι Επιτροπές να είναι Αποφασιστικού Χαρακτήρα ευέλικτου και άμεσου προς αντιμετώπιση όλων των θεμάτων
που άπτονται με τις Λαϊκές Αγορές
όπως στον Ν. 4314|2014 άρθρο 85.

  • ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ

Το Ημερήσιο Δικαίωμα εδώ και 80 χρόνια το καταβάλλουν οι Παραγωγοί ΜΟΝΟ τις ημέρες που προσέρχονται στις Λαϊκές Αγορές.

Με τον νέο Νόμο υποχρεούνται να πληρώνουν Δικαίωμα έρθουν δεν έρθουν για ΟΛΕΣ τις ημέρες που αναγράφονται στην άδεια και μέχρι το 80% κάθε μήνα.

Όμως αυτό δεν ανταποκρίνεται στην φύση του παραγωγού που αντιμετωπίζει καιρικές και καλλιεργητικές αντιξοότητες και ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΔΙΔΟΥΝ Δικαίωμα ΜΟΝΟ για τις ημέρες που προσέρχονται.

  • Άρθρο 36 ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΤΕΛΟΣ – ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΟ

Οι προσερχόμενοι στις Λαϊκές Αγορές της Χώρας κάτοχοι Επαγγελματικών ή Παραγωγικών Αδειών υποχρεούνται να καταβάλουν ημερήσιο ανταποδοτικό τέλος στους φορείς λειτουργίας αυτών, το οποίο προορίζεται:
για την κάλυψη των πάσης φύσεως λειτουργικών αναγκών,
την διοικητική τους υποστήριξη,
την διασφάλιση συνθηκών δημόσιας υγείας,
την φύλαξη των χώρων λειτουργίας των λαϊκών αγορών,
τον εκσυχρονισμό,
την βελτίωση αυτών καθώς
και την προβολή τους σε συνεργασία με τα συλλογικά όργανα των πωλητών σ' αυτές και την εύρυθμη λειτουργία τους με την Τοποθέτηση Απαγορευτικών Πινακίδων (στάθμευσης – γερανό), καθημερινή Επισήμανση Οδών Λειτουργίας Λαϊκών Αγορών (κορδέλες), Συνεργεία Διαγραμμίσεων, Σακούλες Απορριμμάτων.

Όλα τα παραπάνω εδώ και μία δεκαετία λόγω Γραφειοκρατίας, Αγκυλώσεων,
και Δυσλειτουργίας, δεν υλοποιούνται
με αποτέλεσμα
να συγκεντρώνονται τεράστια ποσά από το Ανταποδοτικό Τέλος ως Αποθεματικό.

Με την κατάργησή των Οργανισμών Λ. Αγορών τα Αποθεματικά τους 
16.000.000 € ευρώ για την Αττική και 5.000.000 ευρώ για την Θεσσαλονίκη μεταφέρθηκαν
σε ειδικό λογαριασμό των Περιφερειών, ωστόσο το έργο που επιτελείται για λογαριασμό
των λαϊκών Αγορών είναι ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΩΣ ΑΝΑΛΟΓΟ προς τα ποσά αυτά.

Σε περίπτωση που αποθεματικά ποσά παραμένουν ΑΔΙΑΘΕΤΑ
στους λογαριασμούς των Περιφερειών και δεν διατίθενται ανταποδοτικά
στις Λαϊκές Αγορές για 3 έτη να επιστρέφονται στους πωλητές που τα απέδωσαν.

 

Πρέπει να συμπεριληφθεί στο Νόμο ότι τα ποσά του προηγούμενου εδαφίου κατατίθενται σε τραπεζικό λογαριασμό των αντίστοιχων Περιφερειών Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας, και εγγράφονται σε ειδικό κωδικό ως έσοδο στον προϋπολογισμό των εν λόγω Περιφερειών και η διαχείριση τους γίνεται για τον ανταποδοτικό σκοπό που εισπράττονται για την κάλυψη των πάσης φύσεως λειτουργικών αναγκών των αντίστοιχων Λαϊκών Αγορών, 
όπως στον Ν. 4314|2014 άρθρο 86.

  • ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΘΕΣΕΩΝ Άρθρο 35

 Έχουμε ΕΠΑΝΕΙΛΗΜΜΕΝΩΣ τονίσει ότι:
ο Παραγωγός ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΣΕ Λ. ΑΓΟΡΕΣ ΤΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟΥ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ ΜΑΛΙΣΤΑ ΜΕ ΤΟ ΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΕΝΗ ΘΕΣΗ ή ΟΧΙ.

Με την Χορήγηση των Θέσεων στο πρώτο προσχέδιο Διαβούλευσης ανέφερε ρητά ότι θα γίνεται η Χορήγηση των Θέσεων και μετά το πέρας της διαδικασίας και της Βελτίωσης αν περίσσευαν θέσεις ΑΠΟΔΙΔΟΝΤΑΝ στους πωλητές Παραγωγούς ή Επαγγελματίες που δεν είχαν θέσεις.

Όμως στο Νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή οι θέσεις που αποδίδονται στους Παραγωγούς από την άλλη ιδιότητα (Επαγγελματικές) ΑΠΟΔΙΔΟΝΤΑΙ ΩΣ ΠΡΟΣΩΡΙΝΕΣ.

  • Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να χαρακτηρίζονται οι θέσεις Παραγωγικές ή Επαγγελματικές γιατί οι θέσεις είναι του Φορέα Διαχείρισης και προορίζονται για την Τοποθέτηση των Αδειούχων.

  • Επειδή δεν έχουν αποδοθεί νέες Επαγγελματικές Άδειες εδώ και 10 χρόνια στην Περιφέρεια Αττικής

  • και Παραγωγοί τοποθετούν σε κενές θέσεις από 3 – 7 και 10 χρόνια να αποδίδονται όλες οι θέσεις που περισσεύουν στους αιτούντες παραγωγούς.

  • Στην διαδικασία της Βελτίωσης να μπορούν να Διεκδικούν την ίδια θέση και οι Παραγωγοί και οι Επαγγελματίες Πωλητές, ανάλογα με τα χρόνια και την παλαιότητα τους.

  • ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΘΕΣΕΩΝ

Απαραίτητη η σύσταση Επιτροπών Απόδοσης και Ενστάσεων
μέσα στο Νόμο σύμφωνα με το Π.Δ. 51|2006 άρθρο 11 παρ. ε)
με την συμμετοχή Εκπροσώπων των παραγωγών και επαγγελματιών πωλητών
  • ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΕΥΠΑΘΩΝ ΟΜΑΔΩΝ ΜΕ ΚΟΥΠΟΝΙΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ
    ΛΑΪΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ ΚΑΙ ΤΟ
    ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ

Εκτός από το 25% από τα χρήματα που συγκεντρώνονται κάθε χρόνο από το Ημερήσιο Ανταποδοτικό Δικαίωμα των πωλητών και διανέμεται με την μορφή Κουπονιών, να προβλέπεται στο Νόμο ότι και από το Αποθεματικό που συγκεντρώνεται από την καταβολή του Ημερησίου Δικαιώματος στις Περιφέρειες το 25% να διατίθεται πάλι σε ευπαθείς ομάδες με την μορφή Κουπονιών για προμήθεια Προϊόντων από τις Λαϊκές Αγορές.

 Τα ποσά που αντιστοιχούν στα κουπόνια του κάθε μήνα να προκαταβάλλεται στις δύο Ομοσπονδίες για την έγκαιρη εξόφληση των πωλητών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα.

  • ΑΝΑΠΛΗΡΩΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΟΥ

Στο νέο σχέδιο Νόμου οι Παραγωγοί Λαϊκών Αγορών μπορούν να αναπληρώνονται από το σύζυγο ή τα τέκνα τους, ενώ οι Επαγγελματίες πωλητές, μπορούν να αναπληρώνονται από τον σύζυγο και από συγγενείς εξ' αίματος μέχρι και τρίτου βαθμού ή εξ αγχιστείας μέχρι δεύτερου βαθμού, το ίδιο πρέπει να ισχύει και για τους Παραγωγούς.

  • ΜΕΙΩΣΗ των ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ στο 1/3

Το Υπέρογκα Πρόστιμα που προβλέπει το Νομοσχέδιο πρέπει να μειωθούν στο 1/3 της ονομαστικής τους αξίας λαμβάνοντας υπόψιν τις σημερινές οικονομικές συνθήκες και Κρίση που αντιμετωπίζει η Χώρα.

Σκοπός του νομοθέτη είναι να τιμωρεί τις Παραβάσεις και όχι να εξοντώνει Οικονομικά τους ήδη υπερχρεωμένους Παραγωγούς και Πωλητές που αντιμετωπίζουν τα αυξημένα Καλλιεργητικά Έξοδα, Δασμούς, Ασφαλιστικές Εισφορές κλπ.

  • ΠΟΣΑ ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΩΝ (Άρθρ. 36 παρ. 8)

Ένας από τους αποδέκτες του ημερήσιου δικαιώματος είναι οι Ομοσπονδίες, οι οποίες εισπράττουν, σύμφωνα με τον ισχύοντα έως σήμερα ν. 4264/2014, αρθρ. 7 παρ. 3, περ. β, υποπερ. βα και ββ το ποσοστό 5% από το Ημερήσιο Δικαίωμα.

Η κατάργηση του εν λόγω ποσοστού, το οποίο αναγράφεται στο νέο νόμο ως συνδρομή, πρώτον ελλοχεύει τον κίνδυνο της μη εύρυθμης λειτουργίας των Ομοσπονδιών, οι οποίες σταδιακά θα οδηγηθούν στον αφανισμό τους, εφόσον η εν λόγω συνδρομή δεν είναι υποχρεωτική και δεύτερον στον ισχύοντα Ν. 4264/2014, αρθρ. 7 παρ. 5 προβλέπεται οικονομικός έλεγχος από τους φορείς λειτουργίας (Περιφέρειες – Δήμους) των λαϊκών αγορών, εν αντιθέσει στο νέο νόμο ασύδοτα θα καταβάλλεται το όποιο ποσό της εν λόγω συνδρομής στις Ομοσπονδίες.

Επιπλέον, στο ν. 4264/2014, αρθρ. 7 παρ. 3 περ. β το ποσοστό 5%  του Ημερήσιου Δικαιώματος που διατίθεται στις Ομοσπονδίες, αφορά εν μέρει την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών τους
αλλά και τη ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ και ΠΡΟΒΟΛΗ των Λαϊκών Αγορών.

Στο σημείο αυτό θα θέλαμε να τονίσουμε ότι το ποσό που εισπράττουν οι Ομοσπονδίες δεν είναι ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ, αλλά ΑΠΟΔΟΣΗ.

Τέλος, θα θέλαμε να σας επισημάνουμε για μια ακόμη φορά την ανάγκη να αναγράφονται οι αποδέκτες του ημερήσιου δικαιώματος Ομοσπονδίες με τις επωνυμίες τους, όπως στον ισχύοντα Ν. 4264/2014, αρθρ. 7 παρ. 3 περ. β υποπερ. βα και ββ, το Δευτεροβάθμιο αυτό Συνδικαλιστικό Όργανο, του οποίου στόχος και επιδίωξη είναι μόνο το έννομο συμφέρον των πωλητών των Λαϊκών Αγορών.

Είμαστε κάθετα αντίθετοι με τον οικονομικό αφανισμό των Ομοσπονδιών, οι οποίες συντελούν στην ανάδειξη των Λαϊκών Αγορών και είναι οι στυλοβάτες και προασπιστές των πωλητών που δραστηριοποιούνται στις Λαϊκές Αγορές.

0 σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο

Τα πεδία με * είναι υποχρεωτικά